titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 25 september 2011

auto'veiligheid'

Een hele tijd geleden voerde ik een "commentarenstrijd " op de blog van Lowimpactman. Ik vergeleek er "auto's" met "potentiële moordwapens". Iets wat me niet in dank werd afgenomen.

Vandaag kreeg ik een stapeltje tijdschriften van "Testaankoop", een consumentenorganisatie, in mijn handen. En daarin stonden de crashtest van verschillende wagens. Met de score behaald in de NCAP test, de Europese organisatie die de veiligheid van auto's test. Een prima zaak dat zo'n centrum bestaat, denk je dan.

Voor de autobestuurder wel ja, en voor zijn passagiers ook. Voor zwakke weggebruikers een pak minder. Want de testresultaten zijn ontluisterend. Je kan de laatste resultaten hier zelf nakijken. Ik geef een aantal voorbeelden.

  • Een Audi A6 krijgt de maximum totaalscore van 5 sterren, maar haalt slechts 41% voor voetgangerveiligheid: no problem. Mag de baan op.
  • De Citroën D55 haalt in totaal 5 sterren, maar maar 40% voor voetgangerveiligheid: no problem, mag de baan op.
  • De Landwind (een Chinese auto), kreeg 31% voor voetgangerveiligheid, en 34% voor veiligheid van de volwassenen die erin zitten: deze auto werd van de markt gehaald door oa Cardoen. NCAP heeft verbeterpunten doorgegeven aan de constructeur, en verschenen verschillende artikels in de krant, er werd schande over gesproken. Officiële instanties trokken meteen aan de alarmbel, er werd actie ondernomen, de constructeur werd onder druk gezet enz....
  • Een Mercedes Benz C Class krijgt ook 30% voor voetgangerveiligheid, en 83 % voor veiligheid van de inzittenden: hij krijgt in totaal 5 sterren en mag gerust de baan op. Geen haan die er naar kraait. Geen actie, geen alarmbel, geen druk op de fabrikant, want ach, wie maalt er nu om een voetganger meer of minder?
  • Een Landrover Freeland van 2007 krijgt ook 5 sterren, hoewel hij slechts 1 ster scoort voor voetgangerveiligheid. No problem, zelfde verhaal.
Conclusie : zolang de bestuurder en de inzittenden maar veilig zijn, mag een wagen de baan op, en kraait er geen haan naar de veiligheid van andere weggebruikers.
Sommige wagens wegen 1 ton, en halen vlot 120 km/h. De krachten die vrijkomen bij deze snelheden zijn onvoorstelbaar. 1 milliseconde onoplettendheid van de bestuurder en het kan ernstig fout lopen.
Auto's zijn wél potentiële moorwapens: in België komen er per jaar 1000 grafzerken bij die dat bewijzen. Deze moordwapens mogen de baan op mét goedkeuring van de overheid, zelfs al scoren ze ondermaats voor zwakke weggebruiker.
Hoe haalt men het in z'n hoofd om een wagen op de weg te laten, die bij een aanrijding met een kind bij 40 km/u. dat kind vrijwel zeker doodt??
Maar onveilig speelgoed, onveilige kinderbedjes, moeten wél onmiddellijk van de markt, en iedereen spreekt er schande over? Waarom beschermd de overheid ons niet ALLEMAAL tegen slecht ontworpen auto's, en niet zoals nu, enkel de inzittenden? Waarom hoor je hiertegen amper protest ?
Auto's zijn potentiële moordwapens door hun design, hun massa en hun snelheid. Ons menselijk brein is niet aangepast om adequaat te reageren bij zo'n hoge snelheden.
Iets anders beweren is de werkelijkheid ontkennen.

Voetgangers en fietsers zijn het kanonnenvlees van de "oorlog" die dagelijks woedt op de Europese wegen.

En een Europese organisatie geeft de meest dodelijke wapens een vrijgeleide om hun gangen te gaan.

1000 doden per jaar op Belgische wegen : ach, collateral dammage. 10 000 doden per jaar door fijn stof? Ach, de "tol" voor onze vooruitgang

Maar 1 dode door een flippo in een pak chips en het land staat op stelten, en ze worden uit de markt genomen, mét verontschuldigingen van de fabrikant.

Het evenwicht en de rede in onze "automobiele samenleving" is grondig verstoord!


29 opmerkingen:

  1. Dit is wat mij betreft tot op zekere hoogte hetzelfde als pistolen; pisolen doden geen mensen, dat doen mensen. Een opgeschoten puber die net zijn rijbewijs heeft is in een auto met 100% voetgangersveiligheid gevaarlijker dan mijn schoonvader in zijn Mercedes. De aandacht op het type auto richten vind ik wat makkelijk. Als je de weg op gaat, in welke hoedanigheid dan ook, ben je zelf verantwoordelijk voor wat je doet of juist nalaat. Vind ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn boosheid gaat over het feit dat er met 2 maten wordt gemeten. Auto's die gevaarlijk zijn voor de inzittenden, daarbij grijpt de overheid in, en is de publieke verontwaardiging groot. Auto's die gevaarlijk zijn voor zwakke weggebruikers: daar kraait geen haan naar.
    Om naar uw vb terug te grijpen: als uw schoonvader mij aanrijdt, dan maakt het wel degelijk uit met welke wagen hij dat doet, ongeacht zijn snelheid. Bij het ene model beland je eronder (en ben je bijna zeker dood), bij het andere model vlieg je erover, en heb je nog een overlevingskans. De overheid heeft de plicht om mij te beschermen en gevaarlijke modellen NIET op de markt toe te staan.
    De vrijheid van keuze voor een bepaald model is minder belangrijk dan veiligheid van zwakke weggebruikers.
    Mbt de pistolen: pistolen mogen niet zomaar vrij verkocht worden. Met een auto mag bijna iedereen rijden, zelfs mensen die al iemand doodgereden hebben, mogen na een paar maanden opnieuw achter het stuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Maman Verte,

    Ik ben echt blij dat ik ivm het recht op veilige wegen en gezonde lucht voor iedereen niet alleen sta. Er zijn veel te veel verkeersdoden en er komen veel te veel jonge astmapatienten bij! Ik was dan ook ontzettend ontgoocheld om op autoluwe zondag nog zoveel auto's in de stad tegen te komen... ik werd er echt opstandig van! Meer en meer wil ik dat recht beginnen op te eisen!
    Hopelijk kom ik in de nabije toekomst nog veel mamans vertes tegen, want dat geeft tenminste hoop en de moed om verder te vechten!!!

    Lieve groetjes daar en een extra knuffel voor jullie drie schattige kapoentjes!

    Griet & co

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je wel eens gezien wat voor voorkant een Hummer bijvoorbeeld heeft? Of een BMW X5, een Toyota RAV4, de Landcrouser? Het zijn maar een paar voorbeelden, maar het zijn werkelijk múren als je er door aangereden wordt. Ik herken je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt Griet, voor de lieve woorden. Gek en leuk dat er nog iemand rondloopt die er nét als ik over denk (als jij Griet van de LIM blog bent, maar ik vermoed van wel...)
    Good old household : helemaal gelijk, ik ben extra voorzichtig als ik zo'n wagen zie aankomen. Want zelfs al lijken mijn fiets en ik op een voorbode van Kerstmis, toch zijn we blijkbaar 'onzichtbaar' voor veel sms-ende automobilisten....Ik ben nog nooit aangereden omdat ik meestal zelf wél zie dat automobilisten mij NIET zien. En dan maar snel het voetpad op spring....
    groetjes!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik ben inderdaad de Griet van de LIM blog:-)

    Lieve groetjes en geniet van de zomerse herfst!

    Griet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Natuurlijk zijn auto's potentiële moordwapens! En ik vind het met de dag erger dat we in zo'n autovriendelijk land leven. Koning auto, daar mag je niet tegen ingaan (gisterenavond op bezoek nog gemerkt... en dan zei ik nog niets over het gevaar ervan)

    Ik ga niet opperen dat er niet meer met auto's mag gereden worden, maar het is zo raar dat niet iedereen inziet wat Kris Peeters schrijft over het feit dat een auto ontworpen is om verkeerd te worden gebruikt:

    "hij geeft je een overdreven veilig gevoel (terwijl je jezelf en anderen in gevaar brengt – aan de buitenkant is een auto dodelijk vanaf 25km/u, aan de binnenkant vanaf net iets meer; de crashtests van klassieke auto’s gebeuren tegen minder dan 80km/u!), doet je de risico’s onderschatten (niet eens meer het gevoel dat je snel rijdt) en is gebouwd om de snelheidslimieten te overschrijden (120km/u is het maximum, maar elke wagen kan veel sneller)."

    Waarom kunnen we het over zo'n dingen al niet gewoon allemaal eens zijn? Pas dan kan er ook effectief iets veranderen, toch?

    Zucht...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hey!! nog een bedenking :
    waarom worden brommertjes die "opgevoerd" zijn, en dus sneller kunnen dan de toegelaten 45km/h onmiddellijk in beslag genomen, en auto's die sneller kunnen dan 120km/h niet?
    Is iedereen niet gelijk voor de wet?
    En ik denk dat veel mensen het beleid inzake auto's niet willen veranderen. Onderschat het aantal automobilisten niet die gewoon vinden dat ze het recht van de sterkste uitoefenen.( let op, ik zei niet "de slimste" hé ;-). Alle andere sukkels op de baan in kleinere/minder snelle auto's, of zwakke weggebruikers hebben gewoon pech in hun ogen. Lekkere Neanderthalers, ik kom ze vaak genoeg tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is inderdaad wel bizar. Het klinkt een beetje als 'ieder voor zich': als ik maar veilig zit in mijn grote auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij, een autoloos gezin ergeren ons ook voortdurend aan die stinkende egocentrische auto's, onze school ligt op 1 km van de deur, het is een klein gemeenteschooltje, iedereen woont dus in de buurt, toch moet er zo dicht mogelijk aan de schoolpoort geparkeerd worden, onzer beginnende fietserkes zijn al serieus gedrild dat ze ervan uit moeten gaan dat de auto hun niet gezien heeft, maar toch blijven het soms gevaarlijke situaties. Ik begin eigenlijk stillaan echt een hekel te krijgen aan auto's, als we dan toch een keer ergens met de auto naartoe gaan staan we stijf van de stress en zitten we liever een uur langer ontspannen op de trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ga volledig akkoord. Elke ochtend breng ik mijn zoontje naar de creche op de fiets (amper 1 km) maar moet daarbij de 100-den stinkende, niets ontziende auto's vermijden omdat het oh zo veel veiliger!??? is om je kind met de wagen naar school te brengen?? Om van de lucht nog maar te zwijgen. Zelfs mijn dikke, zwangere buik krijgt geen voorrang en ik ben al meerdere malen rakelings gepasseerd. Word er steeds erg kwaad om. Wat is er mis met de fiets? Stil, gezond, veilig (zonder auto's dan), duurzaam, leuk, sneller in de stad en vooral goed voor het milieu...maar om dat aan de verstokte automobilist aan de man te brengen...zucht...ze zien het bijna als een aanval op hun recht op vrijheid...en wij...moeten de ongemakken er dan maar bijnemen...:-(...tijd voor een fietsersrevolutie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fietsersrevolutie... ik doe mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Inderdaad, een fietsrevolutie!!
    Aan anoniem 2: geniet van je zwangerschap en vooral proficiat!!
    Anoniem 1 : ook autoloos!! Hoeraa!!!Altijd leuk om meer autolozen "tegen te komen".
    groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij zijn nu al zo'n 4 jaar autloloos, ik snap natuurlijk wel dat er vele mensen zijn die niet zonder auto kunnen, wij hebben het geluk om dicht bij school, werk, winkels, station te wonen, alles in een straal van 2 km, maar het geld dat je uitspaart door geen auto voor de deur staan hebben is toch ook wel een belagrijk pluspunt, ik kan halftijds werken en wij komen goed rond, zalig toch! En het geeft natuurlijk wel een goed gevoel om niet mee in het rijtje te lopen ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hear hear! Dit zeg ik nou ook altijd, en dan kijkt iedereen me aan of ik gek ben... Alsof autoveiligheid alleen gaat om de inzittenden. Het kan ook je eigen kind zijn dat je aanrijdt, zeg ik dan altijd maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Autoloos is natuurlijk helemaal mooi. Hier in Engeland zijn we al bijzonder dat we maar een exemplaar hebben... Twee is de norm. Maar ja, zonder fietspaden en met heuvels is het ook lastig met kleine kinderen, dus met die ene ben ik ook wel erg blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Autoloos zou ook mijn ideaal zijn. Nu heb ik wel het geluk dat voor mij alles dichtbij is.
    Ik gebruik de auto ongeveer één keer in de week.
    Daarom hebben wij ook maar één auto.
    Maar soms denk ik ook dat bij 'echt groen zijn' een auto gewoon niet bijhoort...
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij hebben bijna een jaar geen eigen auto meer en ook met drie kleine kinderen lukt het perfect. En wanneer we dan toch eens een auto nodig hebben, doen we beroep op autodelen. Alleen spijtig dat zo weinig mensen te overtuigen zijn en vaak de auto gewoon uit gewoonte en gemakzucht nemen.Velen staan gewoon niet meer stil bij het feit dat er volwaardige en gezondere alternatieven bestaan. En onze kinderen zouden opnieuw krijgen waar ze recht op hebben: veilige plaatsen om te ravotten en propere lucht om op te groeien tot gezonde en gelukkige volwassenen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij hebben nu een zoontje dat leert fietsen. Echt supertof!...; Hij wordt wat groot voor de fietskar (het kan nog hoor)
    Maar tprobleem is... bij een beginnend fietserke... door de vele auto's is dat echt niet evident om hem te laten fietsen in de buurt. Onze (oude)straat is wel verkeersarm want doodlopend, maar er staan zoveel auto's geparkeerd dat ik altijd echt mijn hart vasthou dat hij er bij het oefenen tegen zou knallen en ik diep in de kosten zou vallen... dat geeft me enorm veel stress. Dus niet alleen de rijdende wagens zijn het probleem, ook de vele vele auto's die er gewoon overal geparkeerd staan...
    Ik ben ook niet heiliger dan de paus, ik gebruik ook wel eens de auto (autodelend dan wel) dus ja, maar toch.... er wordt zo weinig over nagedacht,het is zo gewoon en normaal... frustrerend. (Ik denk soms... als ik nu wat plaats te kort zou komen in mijn huis voor mijn spullen en ik zou een paar vierkante meter openbare ruimte in beslag nemen om een kast te zetten en het daar te bewaren, zou men dat ook zo normaal vinden? -- beetje onvolwassen redering misschien, maar toch)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Sabine, ik begrijp je volkomen en vind het ook echt frustrerend dat zo weinig medemensen nadenken over die exponentieel toenemende onveiligheid op straat!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik begin zo de indruk te krijgen dat we de "Bond der autolozen" moeten opstarten.... met tips en trucjes om autoloos te leven, uitstapjes en weekendjes weg die je gemakkelijk kan doen zonder auto enz....
    Wij gaan soms met de trein en bus naar een bungalowpark in Domburg, van de Roompot. Ik was al van plan hen aan te schrijven, want in hun brochures staat er nooit iets over bereikbaarheid met openbaar vervoer ...
    En een icoontje bij de parken die vlot bereikbaar zijn zou toch al leuk zijn hé, bv....
    groetjes !!!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja, je hebt gelijk, hoor!!! Misschien zouden die icoontjes toch hier en daar wat mensen doen kiezen voor een autoloze vakantie!
    Wij zijn al twee keer met bus en trein naar Erperheide geweest en het onderweg zijn tussen Oostakker en Peer is ongelooflijk goed meegevallen! Zingen, koeien tellen, tekenen, woordspelletjes, een kort dutje doen, een babbeltje met andere reizigers... het kan allemaal op de trein!!! Ik snap niet waarom zoveel mensen hun auto willen meesleuren op reis:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. voilà se, dat bedoel ik nu....
    Ik wist niet dat dat park met ov te bereiken is.... en in plaats van alles zelf op te moeten zoeken, kan je steunen op de ervaring van anderen....
    Mss toch een ei om eens op te broeden...?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wanneer ga je weer bloggen? Ik mis je schrijfsels.
    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Monica,
    bedankt voor je lieve aanmoedigende berichtje...
    Het is gewoon super druk hier, en ik neem graag mijn tijd om te bloggen.Maar ik zet me er graag opnieuw aan, beloofd!! Ook Maman Verte heeft nood aan me-time, en bloggen is dus net wat ik nodig heb!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Met een jong gezin is het ook superdruk.
    Hier is het juist een stuk stiller doordat onze zoons dit jaar zijn uitgevlogen.

    Ik blijf regelmatig even kijken :-)

    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Helemaal akkoord met Maman Verte: er wordt met twee maten en twee gewichten gemeten. De veiligheid van de inzittenden van een auto wordt gezien als belangrijker dan de veiligheid van degenen die de pech hebben zich aan de buitenkant te bevinden. Wat betreft de vraag of auto's moordwapens zijn, horen we geregeld het tegenargument dat je met een strijkijzer ook iemand kunt doden. Juist. Maar er wordt dan wel één verschil over het hoofd gezien: auto's zijn ongeveer het enige product dat expliciet ontworpen is om verkeerd te worden gebruikt. Een auto geeft bijvoorbeeld systematisch een foutief veiligheidsgevoel, waardoor de risico's kleiner lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Voor sommige automodellen geldt dat nog meer dan voor andere. Met een boutade: om een gevaar op de weg te zijn hoef je geen BMW te hebben, maar het helpt wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het was inderdaad opvallend dat de percentages voor voetganger ongeveer half zo hoog lagen. Het enige dat je dan kunt doen is zorgen dat je opvalt door bijvoorbeeld veiligheidshesjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik ben 43 jaar en heb nog geen eens een rijbewijs, het gaat prima zo, alles kan je fietsen en is nog gezond ook, weg met die moordwapens van auto's en nog slecht voor het milieu ook en met het fietsen zorg ik iig dat alles goed verlicht is, maar het gaat er uiteindelijk om dat je oogcontact met de bestuurder van de auto hebt dan kan er weinig gebeuren al weet jehet nooit natuurlijk gr hoekie

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.