titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 16 oktober 2011

champignons à la grecque


Doorgewinterde vegetariërs zijn dit broodbeleg waarschijnlijk al zo beu als koude pap. Maar papa (nochtans ook de doorgewinterde soort), kan er niet genoeg van krijgen.
We kochten champignons à la grecque vroeger in de supermarkt, in van die kleine doosjes. Duur, en veel verpakking en dus afval. (lees : 3à4 van die plastic doosjes per week, minstens)
En dus maak ik het graag zelf. En nu ik hét recept heb gevonden, deel ik dit graag met jullie.

Wat heb je nodig
  • 4à5 eetlepels olijfolie
  • 3 kleine uien, in ringen gesneden
  • 250 g champignons,in schijfjes
  • 1 klein glas witte wijn
  • 8à10 korianderzaadjes, geplet
  • 1 laurierblad
  • 1 takje tijm (of een snuifje gedroogde tijm)
  • peper en zout
  • het sap van een halve citroen
  • 1 brik tomato fritto (300ml) (liever nog: in glas maar dat heb ik nog niet gevonden, of, zie het recept onderaan de blz)

Stoof de ui zacht in de olijfolie. Voeg de korianderzaadjes toe, zodat het aroma volop kan ontwikkelen. Na 4 minuten voeg je het sap van de citroen toe. Laat nog 1 minuutje stoven, voordat je de wijn erbij voegt.
Even laten inkoken, en dan de champignons , laurier en tijm toevoegen. Even laten koken, de tomato fritto erbij, en een 8 minuten op een zacht vuurtje laten pruttelen. Afkruiden met peper en zout.
Laten afkoelen, in een glazen bokaal, en klaar!! Blijft zeker 1 week goed in de koelkast!!
Papa komt 1 week toe met het dubbele van dit recept. Kan je nagaan.....


Zelfgemaakte tomato fritto

Dit betekent letterlijk : gefrituurde tomaten. Een heerlijke manier om de overschot van de tomatenoogst te verwerken en in te maken (of in te vriezen).
  • 1 kg hele rijpe tomaten
  • 3 theelepels olijfolie
  • 1 klontje suiker
  • 1 ui, fijngehakt, eventueel een knoflookteentje
  • zout
  • een halve theelepel basilicum

Fruit de ui in olijfolie, tot hij goed zacht is. Voeg er de look,de fijngehakte tomaten en de suiker bij. Laat gedurende 15 minuten op een zacht vuurtje stoven. Voeg de basilicum toe, en kruid af met zout. Even zeven om de tomatenvelletjes en pitjes te verwijderen en klaar!! (ik laat de pitjes en velletjes altijd mee koken, want de meeste umamismaak, waar tomaten rijk aan zijn, bevindt zich in die 2 delen!!)



11 opmerkingen:

  1. Het ziet er heel lekker uit! Wat apart dat het voor op brood is, daar zou ik zelf niet opgekomen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!! Ja hoor,het wordt hier in België ook gewoon als broodbeleg verkocht, samen met de kip-curry, de garnalensalade enz...en het is ook erg lekker!!!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dus tomato fritto is niet hetzelfde als passata? Maar als ik dat nu geen tomato fritto zou vinden, lukt het met passata ook?
    Ik heb dat nog nooit gegeten, denk ik, maar ik ben er zeker van dat er hier iemand heel blij zal zijn als ik dat zou maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt lekker. In Nederland zie je dit soort recepten niet zo snel voor op brood.
    Ken je de veganistische kookboeken van Dreena Burton? In haar boek 'Eat, drink and be Vegan' staan veel heerlijke recepten voor hummus en broodbeleg.
    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Monica!!
    ik vind hier maar weinig veganistische kookboeken in België, en we hebben geen visacard (willen we echtig-in-techtig niet), dus amazon.com is niets voor ons....maar ik zal eens googlen voor inspiratie!
    @ la merlette blanche
    nee, tomato fritto is niet hetzelfde als passata. Je kan de smaak wel benaderen door bij de passata extra olijfolie, extra look, basilicum en wat suiker erbij te voegen. De suiker is er om de zure smaak van de tomaten wat te breken.
    Succes ermee!!
    Veel groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb diverse boeken besteld bij bol.com
    Is die er ook in België?
    De boeken zijn een stuk voordeliger te bestellen bij amazon.com en thebookdepository in Groot-Brittanië. Daar betaal je ook geen verzendkosten.
    Misschien kun je bestellen op de creditcard van iemand anders?
    Uit Nederland heb ik de boeken van Lisette Kreischer. Ben nu diverse recepten aan het uitproberen van het boek 'Koken in alle seizoenen'. Tot nu toe waren alle recepten erg lekker.
    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  7. eva heeft trouwens een nieuwe veggie lunchbox uit...

    Dit recept ziet er echt goed uit... ga ik binnenkort eens proberen... ik laat je weten hoe het gegaan is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze week gemaakt en ik moet zeggen: MERCI, maman verte! Echt, amai, dit is overheerlijk broodbeleg :-) We zijn er hier allebei heel erg fan van. Ik weet zeker dat het hier nog zeer vaak gemaakt zal worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah lieve witte merel,
    bedankt voor het compliment....je mag het aan de Grieken ook sturen: zij hebben dit uitgevonden naar het schijnt, en ze kunnen dezer dagen wel een complimentje gebruiken denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Al ruim een jaar vegan en nog nooit champignonsà la grecque op mijn boterham gehad... What happened? ;) Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.