titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 4 november 2011

No impact week!!

Ons aller Greenevelien trekt de kar van No Impactweek in België en Nederland. Ze stellen een stappenplan en een weekplan voor, waarbij je dag per dag iets erg concreet kan doen voor het milieu, het klimaat en je impact erop. Het hele initiatief straalt positivisme uit, en is erg aanstekelijk!
Meedoen is de boodschap! Want IEDEREEN kan nog wel iets doen ( zelfs in ons gezin, hoewel wij al een ecologische voetafdruk hebben zoals die van een gemiddelde Afrikaan).
Mijn goede voornemens zijn alvast : minder afval, ik maak deze week speciaal tijd voor megadosissen zelfgemaakte vleesvervangers(zodat ik de komende maand er al geen meer moet kopen!), ik ga verder met zelf soja-en havermelk maken( ik heb een tijdje geleden een 2-dehands sojamelkmaker aangeschaft!!!).
Mijn wasmachine gaat vanaf nu op "koud" of "30°C voor de meeste kleding (de kindjes zijn bijna uit hun smeerpoetsenperiode).
WAAROM dit écht nodig is?
Wel het horrorbericht deze ochtend : er is nog nooit zoveel CO2 uitgestoten als in 2010.
Een 3°C, 4°C of zelfs een 5°C ligt binnen een realistisch toekomstperspectief. Reden : de economische heropleving (oa meer gadgets), en meer en meer mensen reizen steeds vaker. Ik las ooit ergens dat bij een 6°C stijging er nog maar een paar 100 000 mensen zullen overleven aan de polen.
Het lijkt er dus sterk op dat mijn kinderen de 50 maar met zeer veel moeite zullen halen ( of niet).
DAAROM doen we het.

Edit : Inderdaad: Green Evelien heeft een terechte toevoeging aan de actie:
Milieubewust leven is leuk! Je zou er versteld van staan hoe leuk het is en hoeveel deugd het doet. Zelfs de kleinste aanpassingen in je denken en doen kunnen een wereld van verschil maken. En het is een win-win-win situatie : je helpt jezelf(goedkoper leven), je wordt gezonder(bewuster eten en bewegen) je helpt anderen en het milieu!!

14 opmerkingen:

  1. Goed initiatief! Wat ik trouwens totaal niet snap: waarom merken we hier in temperatuur niets van de opwarming van de aarde? Deze week is het toevallig mooi weer, maar we hebben in tijden niet zulke slechte zomers en koude winters gehad dan de afgelopen jaren. Of snap ik de opwarming nu weer helemaal verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!!
    Je vraag is erg terecht : ik spreek dan ook liever van klimaatswijziging, dan van global warming, opwarming van de Aarde of broeikaseffect.
    Het is gewoon een kwestie van "gemiddelde" stijging van de temperatuur. Sommige plaatsen worden een beetje warmer(ook bij ons, hoewel je die stijging nog niet echt aan den lijve ervaart), andere plekken véél heter, zodat het gemiddelde resulteert in een hogere temperatuur op heel de Aarde. Die stijging is er. En die is al bijna 1 °C. Lijkt niet veel, maar dit is al genoeg om heel ons systeem uit evenwicht te brengen. Wat wel duidelijk te merken is, is dat ons klimaat aan het veranderen is. Er zal meer en meer neerslag komen, meer en zwaardere stormen en orkanen(omdat er gewoon meer energie=warmte in de atmosfeer zit). Probleem is dat onze voedselvoorziening en huizen zijn aangepast aan het klimaat van 50 jaar geleden, en we dus in de problemen gaan komen.
    Bij een stijging van 2°C gemiddeld gaan bij ons oogsten mislukken, tropische ziekten weer voorkomen, kustgebieden onderstromen enz enz... Geen fijn vooruitzicht.
    Je stelt het zelf al : onze winters en zomers zijn aan het veranderen....de misoogsten van aardappels en maïs owv het droge voorjaar zijn maar een begin helaas....
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er hebben in 2010 ook de nodige vulkanen staan roken natuurlijk... Zelf ben ik redelijk sceptisch over het co2 = opwarming van de aarde verhaal. Ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen hoe het zit maar no impact week vind ik wel een erg goed initiatief. Want minder consumeren is automatisch minder afval,minder gebruik van natuurlijke bronnen, minder dierenleed, minder kinderarbeid en minder belasting van de aarde enzovoort. En daarvan geloof ik dan wel weer dat het ons allemaal bedreigt.

    Hoe maak jij zelfgemaakte vleesvervangers trouwens? Ik zoek nog steeds een goed recept, bij mij wordt het droog of het valt in 1000 stukjes uiteen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Valhalla,
    vulkanen hebben een zeer minimale inbreng. Ik geef een paar van de enorme vukaanuitbarstingen(uitbarstingen die 100000 tot een paar miljoen keer groter waren dan die van de Eyjafjallajökul) denk aan de Mount ST-Helens (1980), de Krakatau (1883), Lake Toba (70 000 jaar geleden), Santorini (1600 VC), Vesuvius (79 NC), Tambora ( 1815), Pinatubo ( 1991) enz.... Toch is NU de CO2 in de atmosfeer dramatisch veel hoger dan toen, tijdens een of meerdere van die extreem grote uitbarstingen. Sterker nog, het CO2 gehalte is in de voorbije 500 000 tot 700000 jaar nog nooit zo hoog geweest, hoewel het aantal vulkaanuitbarstingen relatief klein was de afgelopen eeuw in vergelijking met de vorige 100 000-den jaren.
    Het verhaal van de klimaatswijziging door de mens is met even grote zekerheid bewezen als het verband roken longkanker. Niets doen is geen optie, want zo tekenen we het doodsvonnis van onze kinderen. Helaas, maar waar. Ik ben wel blij dat je meedoet( en dat je altijd al erg positief bezig bent!! Voor welke reden dan ook!!!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  5. en dit nog vergeten : als je zelf sojamelk maakt is okara heerlijk speelmateriaal voor veggieburgers...
    http://veganfeastkitchen.blogspot.com/search?q=okara
    en kijk eens op veggiesvoorkabouters
    http://veggiesvoorkabouters.blogspot.com/2009/10/intussen-een-klassieker-in-onze-keuken.html
    de linzenbouletjes zijn wel niet-vegan!
    En hier nog wat receptjes
    http://veggiesvoorkabouters.blogspot.com/2011/06/eva-magazine-veggie-voor-spruitjes.html
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik je blogjes lees krijg ik altijd veel respect voor jullie als gezin.
    Mijn gezin sputtert nog wel eens tegen, zeker over het verminderen van electriciteitsgebruik..
    Ik worstel met het volgende: Lokaal/niet lokaal..
    Soja is niet lokaal, maar wel beter dan zuivel, toch??
    Margarine is verpakt en niet lokaal, maar heeft wel mijn voorkeur boven roomboter.. Klopt dit wel???
    Een banaan is groen volgens milieucentraal, maar komt wel van ver.. Tijdens de NIW wel of niet doen..? ( en zo natuurlijk meer voorbeelden)
    Pfff, ik vind het een potje moeilijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Eefje!
    Wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent!!! Soja is soms meer lokaal dan je denkt....ik maak mijn eigen sojamelk met sojabonen van Markal, en die zijn Frans. Ik geloof dat Alpro een bewust aankoopbeleid heeft, maar of ze ook lokaal kopen weet ik niet, een vraagje waard mss???Zuivel is idd minder goed owv de methaanuitstoot van runderen. Af en toe bananen kunnen zeker geen kwaad, je helpt er de 3-de wereld ook mee, zeker als je Fairtrade koopt. Gewoon blijven nadenken. Ik denk dat je erg goed bezig bent!!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor het plaatsen van de No Impact Week op je blog!
    Wil graag nog benadrukken dat de NIW niet om perfectie gaat, maar vooral om bewustwording en dat milieuvriendelijk leven ook leuk en uitdagend kan zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat er nog nooit zoveel co2 is uitgestoten klinkt niet zo best zeg! En dat terwijl er toch veel meer milieubewustzijn is, dacht ik.

    Misschien moeten mensen toch maar minder gaan reizen per vliegtuig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mama, linkje voor de soja-melk
    http://lifehacker.com/5856810/make-your-own-soy-milk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Maman, ik ben dan een week te laat, maar het is altijd goed om weer eens kritisch te kijken naar of er nog wat is wat je kunt doen.
    Vraagje, eet jij helemaal geen zuivel en kaas meer ivm met methaanuitstoot? Of is er nog een andere reden? Dat zou me slecht lukken, weinig vlees bevalt goed (nu alleen in het weekend een keertje) maar kaas, daar kan ik moeilijk zonder. Wel gebruik ik nu ivm zuivelintolerantie van de jongste steeds vaker sojamelk en dat beval goed. Mijn ontbijtshake maak ik nu daarmee ipv koemelk.
    En we kregen laatst het jaaroverzicht van de gas-water-licht. Met zijn vijven gebruiken we ruim minder dan de vorige bewonen, een man alleen. Was ik toch wel even trots op.
    Verder worstel ik net als Eefje met lokaal en seizoen etc. Bananen en tomaten laten liggen zou me ook moeilijk vallen. Hoe doe jij dat? En hoe weet je nu eigenlijk wat wel en niet goed is. Ik weet er relatief veel van, maar er is nog zoveel wat ik niet weet en ik heb er met 3 kids gewoonweg de tijd niet voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Karien!!Wat leuk dat je meedoet,in zo'n zaken ben je nooit " te laat"..
    Ik eet of drink bijna geen zuivel meer, uitgezonderd op het occasionele familiefeest, of op restaurant,of als het ergens in een veggie product verwerkt is en ik dit nog graag uit gemakzucht wil gebruiken: quorn bv. Ik zeg altijd dat ik 95% vegan ben, en dat zal zo ongeveer wel kloppen. Het is inderdaad owv milieu (CH4), maar ook owv dierenwelzijn, en last but not least:ik voel me er eigenlijk best wel goed bij( minder verkoudheden enzo)! Mbt sojamelk: wij wisselen het af met andere plantaardige melken(oa havermelk en rijstmelk),omdat soja een licht oestrogene werking heeft.Zeker bij kindjes heeft dat een grote impact owv hun laag lichaamsgewicht. Ik denk dat hierin ook geldt :alles met mate.Wat goed dat je zuinig omspringt met gas en elektra en water!! Wij zouden vooral ons waterverbuik moeten verminderen. Tomaten eet ik nooit vers buiten seizoen, bananen wel(vooral voor de kindjes dan)...
    Bij onderstaande link an je een groenten- en fruitkalender downloaden, en die ophangen in de keuken bv...Ik leg die er altijd naast als ik het weekmenu opstel....
    http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=216&Itemid=108
    Veel liefs en groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je voor de kalender, dat is een handige! Ik moet zeggen trouwens dat het de consument wel moeilijk wordt gemaakt tegenwoordig. In de supermarkt liggen de bosbessen uit Uruguay voor een habbekrats maar lokale seizoensgroente moet je met een lantaarntje zoeken. Ik ontdekte onlangs een prachtige webwinkel met biologische producten en we eten ons nu bol aan bijzondere bieten en kolen etc. Ik schreef er een blog over...
    Wat betreft zuivel ga ik het net zo doen als met vlees, niet stoppen maar we minderen. Ik heb toch al rijstmelk en sojamelk in huis en dat ga ik meer gebruiken. Weet jij een alternatief voor kaas als je een quiche bakt? Zowieso wel handig want dan kan jongste ook mee-eten, die is inmiddels 10 maanden en ik heb graag dat ze met de pot mee gaat eten, en dat betekent zuivelvrij en dat komt dan mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Karien : hier vind je alvast een vegan idee voor ricotta en feta "kaas". Eitjes kan je vervangen door "no-egg egg replacer", dit bestaat in feite uit aardappelzetmeel en natriumbicarbonaat, die de bindende kracht én het rijzende effect van eitjes in een gerecht prima vervangt. Wil je de meer "hartige" smaak van kaas nabootsen, dan kan je nutritionele gist ofte edelgistvlokken toevoegen aan het recept (ik gebruik die van Dr Ritter). Dit lijkt me wel een beetje een aanslag op gevoelige baby-darmpjes, en ik zou er voorzichtig mee zijn voor Jasmijn. De meeste vegan kaasvervangers bevatten trouwens die gist....leuk logje over je kleurrijke groenten trouwens, en mooie foto's!! Wij wonen ook op een plek ver verwijderd van elke bio-boer of bioshop....we kopen de meeste biogroenten gewoon in de supermarkt!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.