titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 27 december 2011

lekker "ontfeesten"

(Ik HAAT fotograferen bij spaarlampen, hier bracht extra verlichting met een LED lamp een beetje soelaas, maar het geheel blijft er "bruin" uitzien....)

Na de feesten verlang ik altijd weer naar "gewoon" voedsel.
Een tijdje geleden maakte ik op een restjesdag dit gerechtje: eenvoudig, en er zit knolselder in. Knolselder is een miskende groente ( Ottolenghi (boekbespreking hier) vindt dat ook, dus ik ben in goed gezelschap!)

Wat heb je nodig voor 2 personen
  • Een kwart knolselder
  • 500 g champignons
  • pasta voor 2 personen 200g
  • een snufje salie
  • een flink hoeveelheid zwarte peper
  • een flinke hoeveelheid Herbamare (of een ander kruidenzout)
  • Een scheut sherry
  • een hoeveelheid soja bakken-en braden of olie.
Kook de pasta in gezouten water.
Snij de knolselder in kleine blokjes (max 1cm op 1 cm!), en bak ze in een hete pan, gedurende minstens 5 minuten. Flink kruiden met zwarte peper en Herbamare. De blokjes mogen wat bruin worden! Er moet nog wat "beet" aan zitten, maar de buitenkant mag al wat boterzacht zijn. Blussen met een scheut sherry, en dan er een beetje salie bij doen.
Snij de champignons in 4, en voeg ze toe aan de knolselder. Even mee bakken, zodat de champignons gaar zijn.
Proeven en eventueel bij kruiden.

Pasta en knolselder mengen, en opdienen met vegan Parmezaanse "kaas"..(Ik maak die tegenwoordig zonder sojasaus, maar met edelgistvlokken van Dr Ritter, die ik kocht bij "Het Natuurhuis" in de Otto Veniusstraat in Antwerpen.)
Een druppeltje truffelolie bij de pasta (niet te veel, smaakt erg sterk), kan voor een extra smaaktoets zorgen.
Ik at er zelfgemaakte linzenburgers zijn...maar met gewone gekookte linzen zal dit ook erg lekker smaken!
Wil je nog wat meer kleur op je bord, voeg er dan wat winterse veldsla aan toe.... Heerlijk!

5 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit! Kun je dit ook zonder sherry maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!! Ja hoor, dat kan, maar dan mist het wel "iets"....en ik zou niet zo snel een vervanging kunnen verzinnen....
    Groetjes!!
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Maman Verte,

    Ik wil jou en je gezin langs deze weg deugddoende feestdagen toewensen!!!

    En ik ben er zeker van dat onze wegen zullen blijven kruisen!!!

    Héél veel liefs,

    Griet & co

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Griet!!!
    Mag ik jou dan meteen ook hetzelfde wensen!! En moge al je dromen en verlangens uitkomen (en ik denk ongeveer voor een deel te weten wat dat is ;-)
    Veel liefs aan iedereen daar
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.