titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 30 januari 2012

Het EcoKado


Exemplify Enable Encourage Engage
(een voorbeeld stellen; mogelijk maken; aanmoedigen; engageren)

De 4 E's die belangrijk zijn om gedragsverandering te bereiken. Mét als bedoeling om een meer ecologisch gedrag te bereiken, uiteraard. De 4 E's leerde ik uit Terra reversa (zie de rubriek "Wat leest Maman Verte")

De 4 E's en de Vertekes
  • EXEMPLIFY: met de Exemplify zitten we wel goed, we geven het "goede" voorbeeld, laten zien dat het onmogelijk geachte wél mogelijk is
  • ENCOURAGE : aan aanmoediging van onze kant geen gebrek. We proberen duurzame, ecologische keuzes aantrekkelijk te maken, en wijzen op de ontelbare voordelen
  • ENGAGE : dit blog is een voorbeeld ervan : communicatie, participatie, een draagvlak creëren
  • ENABLE: ervoor zorgen dat duurzame alternatieven voorhanden zijn. En hier komt dus het EcoKado om de hoek kijken

En het EcoKado is voor mijn broer. Een paar jaar geleden kon ik hem al overtuigen om het dak van zijn nieuw huis goed te isoleren. Hoewel, hij was zelf al wel doordrongen van de noodzaak ervan, en wist dat het een comfortwinst zou opleveren. Er was weinig aanmoediging nodig. En het resultaat is zeer positief: veel warmtecomfort voor weinig geld, en minder milieuvervuiling.

Het gordijn aan de voordeur hangt ook in zijn huis, en dat levert flink wat voordelen op. De voorliefde voor 2-de hands markten van de Gezinsbond volgde ook al snel.

En onlangs deden ze hun auto weg. Nu ja, auto, een oud VW busje, aka "papabusje". En ze kochten er geen nieuwe. Het is de bedoeling het eventjes zonder eigen wagen te doen. Prachtig vind ik het! Ik heb het gevoel dat de voordelen van een meer ecologisch leven nu echt wel duidelijk worden, en dus wil ik hen -voorzichtig-nog een stapje verder duwen.

Mijn broer kreeg dus een portie Encourage en Enable onder de kerstboom. (een virtuele boom, want ik was weeral te laat met dit cadeau)

  • een Sodastream aparaat : 2-de hands gekocht, met gasfles en 2 flessen erbij, alles voor 20 EUR. (ik heb het wel eerst gevraagd of ze interesse hadden. Het heeft geen zin om iets cadeau te doen als mensen het gebruik ervan niet zien zitten). Inclusief 2 siroopjes om er Cola mee te maken. Dat scheelt in het volume aan boodschappen! En je creëert minder afval!
  • Een fleece trui : onder het motto :"isoleer eerst je lichaam, en dan je huis". Per graad dat je de thermostaat lager zet, bespaar je 5 à 7% op je energiefactuur. Betaal je 100EUR per maand aan verwarmingskosten, dan bespaar je zo dus 60 à 84 EUR per jaar per graadje minder. En 1 graad minder, je merkt het niet eens! Dus : overdag, als je druk bezig bent in huis, is 18°C een goede temperatuur Een fleece vestje is dan ideaal (voor mijn schoonzus).
  • Dikke fleece sokjes : warme sokjes, om over je kousen aan te trekken. Je voeten bepalen je warmtecomfortgevoel. Als je koude voeten hebt, voelt alles kil aan, en ben je snel geneigd de verwarming hoger te zetten. Hou die voeten warm! Mensen die vloerverwarming hebben, die weten dat ik gelijk heb!
  • een shampoobar van Lush : 1 stukje shampoo is gelijk aan 3 flessen shampoo van 250ml naar het schijnt. Een pak minder afval! Ik ben ook nog steeds fan van "perfectbynature" shampoobars!
En zo hoop ik mijn broer en zijn gezin de mogelijkheid te geven om meer comfortabel ecologisch te leven: gemakkelijker boodschappen doen met de fiets, want minder flessen (Cola, frisdrank, bruiswater), minder afval buiten zetten, een smak geld besparen op verwarming en autokosten enz...
Exemplify : check!
Enable : check!
Encourage : check!

mission accomplished

Ik moest er van Papa Vert ook de E van "Ergonomie" aan toevoegen : door dit cadeau zal er minder bruiswater en frisdrank aangesleept moeten worden : beter voor de rug!




2 opmerkingen:

  1. Wat goed zeg! Ik vind het ook een goede tip om eerst te kijken of ze er wel op zitten te wachten. Eerst kreeg ik maar moeilijk voet aan de grond bij mensen in mijn omgeving, maar het gaat steeds makkelijker. De crisis speelt daar natuurlijk ook in mee, maar dat maakt mij niet uit; zolang het resultaat maar goed is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee om het met kado's te doen! Iedereen houd van kadootjes krijgen en het is een gulle en vriendelijke manier om het goede voorbeeld te geven!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.