titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 26 maart 2012

Eindelijk terug lekker brood



Een paar jaar geleden bakte ik zelf brood. Gewoon in de oven, met traditionele bakvormen (geen anti-kleeflaag!).Telkens een hele voorraad, de oven was altijd volledig gevuld, zo gebruik je immers alle opgewekte warmte op een nuttige manier.
Met de komst van de nieuwe oven en het derde kind was dat verwaterd. Nu ik glutenvrij moet eten ben ik terug beginnen bakken. En ik had meteen resultaat!!
Het basismeel is de glutenvrije bloemmix van Schär, de "dunkel"(donker) mix. Om het wat meer aan te passen aan een vegan dieet, heb ik er meteen een flinke hoeveelheid zonnebloempitten, lijnzaad en pompoenpitten aan toegevoegd. Dat is goed voor het broodnodig zink, calcium, magnesium en omega 3. Vooral pompoenpitten zijn de kampioenen van de hoge voedingswaarde.
Ik deed er een volledig zakje droge gist bij, en liet het brood 2 volle uren rijzen (veel langer dan aangegeven op de verpakking).
Het resultaat is fantastisch. Eindelijk terug lekker, zacht, mals, smakelijk brood.

2 opmerkingen:

  1. Ah, kun je me zeggen wat er dan 'fout' is aan anti-aanbaklaag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Oker!
      Teflon is polytetrafluoretheen (PTFE), een chemische verbinding die in veel producten gebruikt wordt, oa in de anti-aanbaklaag van pannen.
      Als je die pannen (te fel) verhit, komen er schadelijke gassen vrij. Wezens die er onmiddellijk van sterven zijn bv vogels(parkieten enzo). Bij inademen van die gassen vullen hun longen zich met bloed.Deze teflonvergiftiging is zeer goed bekend bij de dierenartsen.
      Ook bij mensen kan het inademen van deze stoffen de "teflongriep" veroorzaken. Verder las ik ooit een studie van het WWF (denk ik) waarbij men het bloed onderzocht van mensen van verschillende leeftijden, en die teflonpartikels werden erin aangetroffen. Het is onbekend welk effect die hebben, maar men vermoedt een kankerverwekkend effect. De fabrikant zegt dat de giftige gassen pas vrijkomen bij 340°C, maar er zijn al testen gebeurd waarbij men bij lagere temperaturen al kankerverwekkende stoffen aantrof die vrijkwamen. Naast de dampen die vrijkomen, zijn het ook de partikels die vrijkomen na beschadiging van de teflonlaag die gevaarlijk zouden zijn. Enfin: ik wens dat niet in huis, wij gebruiken,naar tevredenheid, al jàààren geen pannen met anti-aanbak meer,(en zijn er nog geen kilo door bijgekomen ;-). Ik kijk reikhalzend uit naar de eerste broodbakmachines die geen teflonlaag hebben. Ik ben nog aan het navragen en uitzoeken of de "greenpan" niet beter is.....
      Groetjes!!
      Maman V

      Verwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.