titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 19 maart 2012

glutenvrij en bijna vegan: de eerste ervaringen

Na bijna 3 maanden glutenvrij eten kan ik al een eerste stand van zaken opstellen over glutenvrije(afkorting: gv) bijna vegan voeding.
Volledig 100% vegan worden is erg moeilijk, vooral omwille van praktische redenen. Ik drink mijn koffie met"melk", en ik moet het eerste café nog ontdekken waar ze een melkalternatief aanbieden. Als ik eens uit eten ga met vriendinnen, kies ik liefst een vegan gerecht. Maar de plaatsen waar je dat vindt zijn de spreekwoordelijke uitzonderingen op de regel. (hoewel Le Pain Quotidien een heerlijke vegan salade heeft).
In verschillende vleesvervangers zit ook kippe-ei-eiwit, of melk. Koekjes: idem. Op familiefeestjes krijgen we meestal ook een liefdevol bereid veggie-gerecht, maar dat is bijna altijd met kaas. Vegan is voor veel mensen nog de brug te ver.
Gooi daarbovenop nog eens de beperking van glutenvrij eten, en je weet genoeg. Zo is de sla van Le Pain Quotidien heerlijk, maar zonder brood erbij(gluten!) voor mij helaas onvoldoende vullend.
Dus neen , helaas niet altijd 100% vegan.
Het glutenvrije gedeelte dan.
  • Warme maaltijden
De warme maaltijden zijn geen probleem. Enkel de "vleesvervangers" zijn wat lastiger. Sommige soorten van De Vegetarische Slager (te koop bij veggie-deluxe) en Quorn zijn glutenvrij. Quorn is echter niet niet vegan! Vaak worden deze producten in een omgeving geproduceerd waar gluten verwerkt worden, en dat geeft bij sommigen mensen al reactie. Tofu en tempeh zijn uiteraard ook gv.
Ik maak ook zelf linzenburgers en bonenburgers, en die maak ik nu met polentabloem (van maïs) en rijstmeel. Dat gaat ook prima. In plaats van klassiek pasta van tarwe, eet ik nu steeds vaker rijstnoedels. Veel lekkerder dan de dure glutenvrije pasta. Hiermee vervang ik soms ook een broodmaaltijd.
Mijn geliefde sojasaus verving ik door Tamari van Lima. Superrrr lekker. En als je ze in flessen van 1 liter koopt, bijna even duur als de gewone supermarkt-namaaksojasaus. Ook shiromiso is glutenvrij.
  • Broodmaaltijden
De broodmaaltijden zijn moeilijker. Goed glutenvrij brood is moeilijk te vinden. En de lekkerste soorten zijn dan weer erg duur, en zitten verpakt in kilo's plastic. Een ecogeweten hebben is soms vervelend en vermoeiend. Het brood is dan weer zo droog en plakkerig, dat het de wand van je mond moeiteloos dicht plamuurt. Zeker als je er een notenpasta op doet.
Het moeilijkst wordt het als je echt hardnekkig vasthoudt aan de "klassieke" vorm die onze maaltijden hebben, en aan de "klassieke" ingrediënten.
In plaats van een broodmaaltijd eet ik dus nu glutenvrije ontbijtgranen. Quinoapuffs, rijstpuffs,boekweitvlokken, gepofte amaranth. Uiteraard met vegan "melk". De allerlekkerste-en meteen ook de duurste- is de glutenvrije muesli van Bakery on Main. Dat at ik 's avonds ook als snack. Ik maak mijn muesli en crusli nu liever zelf.

Het grootste probleem is de vervanging van de noodzakelijke mineralen die in volkorengranen zitten. Maïs en rijst zijn immers minder rijk aan oa ijzer dan tarwe.
Om dat op te vangen eet ik regelmatig een reep van Oskri. Sommige van deze heerlijke repen bevatten 90% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer! Ze zijn ook gemaakt met dadel- en rijststroop, dus zonder geraffineerde suikers. Als ik gv moet blijven eten ga ik maar eens terug zelf brood maken, boordevol pitten en granen. Dat heeft hetzelfde effect, maar dan goedkoper denk ik.
Het is moeilijk zoeken naar een evenwichtige glutenvrije bijnavegan voeding. Dus tips zijn meer dan welkom!

8 opmerkingen:

  1. Ken je de blog van Glutenfree Goddess?
    Ze geeft een hoop vegan glutenvrije recepten, en het ziet er allemaal heerlijk uit.

    http://glutenfreegoddess.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey!! Super bedankt voor de tip....ik heb flink wat bij te lezen denk ik;....
      Groetjes!!
      Maman V

      Verwijderen
  2. Ik denk dat je mijn blog al ontdekt had, maar daar vind je een heleboel glutenvrije recepten. De laatste tijd ook meer en meer vegetarisch omdat we ons vleesverbruik wat proberen te beperken. Vegan eten is echter ook voor ons nog een brug te ver, dus daarmee kan ik je niet echt helpen.

    Wat glutenvrije vleesvervangers betreft, is het aanbod inderdaad zeer beperkt. Tofu en tempeh kunnen en zijn in sommige bereidingen echt lekker. Ook quorn mag normaal gezien geen problemen opleveren. Verder hebben wij onlangs ook sojagehakt leren kennen (van Alpro), echt een aanrader! Zelf groenten- en notenburgers maken is inderdaad ook een optie. Je vindt een paar glutenvrije recepten op mijn blog.

    Glutenvrij brood bakken wij zelf. Het is even zoeken naar een goed basisrecept, maar eens je dat hebt kan je beginnen experimenteren met extra pitten en zaden. Het recept dat wij gebruiken vind je ook op mijn blog.

    Wij zijn wel fan van de glutenvrije pasta's van Schär en La Veneziana, beiden verkrijgbaar bij Bioplanet. Rijstnoedels kopen we in de Aziatische supermarkt.

    Succes nog met je zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Glutenvrij brood is inderdaad niet super. Ik bak ook zelf. Wat ik graag eet voor lunch zijn maaltijdsalades. Die maak ik dan op basis van koude peulvruchten (uit blik) en ze zijn heel makkelijk gemaakt. Bijvoorbeeld kikkererwten, tomaat, komkommer, en dan een sausje van tahin en citroensap. Erg lekker, en ook vullend. Of bruine bonen, daarbij doe je dan tomaat, augurk, en een lekkere dressing. Hier heb je blikjes met spul dat 'braised tofu' heet, heel lekker bruinig gestoofde tofu, dat doe ik dan door die bonensalade (vroeger deed ik een blikje tonijn, maar nu ik weer 90 % op de vegetarier toer ben zo). Je kunt ook een salade met koude rijst, boekweit of aardappel maken. En je kunt ze ook makkelijk meenemen in een bakje voor op je werk.

    Hier in Engeland hebben ze trouwens in veel koffietenten (Starbucks, Costa, al die grote jongens waar ik op zich geen fan van ben) allemaal de optie sojamelk in koffie en thee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ga ik ook doen, die salades van peulvruchten. Goede tip!
    Mij lukt het ook niet goed om helemaal vegan te gaan. Helemaal glutenvrij doe ik wel.
    Ik verdraag dierlijke eiwitten niet zo goed en glutenvrij brood is zoveel zetmeel aan elkaar geplakt dat dat bij mij ook niet werkt.
    Ik eet nu in de middag vaak zelfgemaakte soep of een rauwkostsalade en een paar rijstwafels met zelfgemaakt beleg. Door een groter aandeel peulvruchten wordt het veel voedzamer.
    Daar loop ik vaak tegenaan. Dat ik de hele dag kan eten omdat het eten vaak zo licht is.

    Die braised tofu lijkt me erg lekker. In Nederland heb ik ze nooit gezien. Dan ga ik maar gemarineerde tofu en tempeh op voorraad maken.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, zelfgemaakte soep is ook lekker, doe ik ook vaak. Vandaag nog Mulligatawny soup, een anlgo-indiase soep met rijst. Ik maak dan 's avonds een grote pan, daar eet ik dan een paar keer van.

    Vraagje voor MamanV, wat is jouw reden om vegan te gaan? Met name voor het milieu, gezondheid, of meer principieel? Of een combinatie?
    Ik heb nu door mijn dochter (die nu overigens met mate koemelk verdraagt), en deels geïnspireerd door jou (waarvoor dank!) leren koemelkvrij te koken en ik blijf het deels doen. Omdat het bij mij vooral om milieu gaat vind ik minder al goed genoeg. Op mijn site plaats ik bewust ook vleesrecepten, omdat ik juist die grote groep die wel vlees eet wil motiveren om minder vlees te eten. Ik hoop dat dat werkt ;)
    Eieren laat ik niet staan. Sterker nog ,het is mijn droom eigen legkippen door de tuin te laten scharrelen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey allemaal, bedankt voor de tips!!
      Hey Karien !
      Ik ben eigenlijk vegan beginnen eten tijdens de borstvoedingsperiode van de jongste, om uit te sluiten dat hij koemelkallergie had. En het beviel me wel. Verder is het de combinatie van alle redenen die je al aanhaalde : milieu, dierenleed enz... Ik heb ook vragen bij het gezondheidsaspect van melk, en ik denk dat het niet echt moet of nodig is. Maar pas op hé, ik ben wél dol op de smaak van kaas.....dus het is even tanden bijten soms...;-)
      groetjes!!!
      mamanV

      Verwijderen
    2. En de vegankazen hebben helaas soms gluten.
      Ken je het boek 'Ecofabulous' van Lisette Kreischer. Daar staat een heerlijk recept van tofufeta in.

      Geen kaas eten vind ik ook het moeilijkst. Scheelt dat ik het niet goed verdraag. Heel af en toe maak ik braziliaanse kaasbroodjes. Die zijn glutenvrij en gemaakt met tapiocameel.

      Groetjes, VeggieMo

      Verwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.