titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zaterdag 7 april 2012

dé heerlijkste wittekoolsalade ooit


Gisterenavond aten we pizza, en een salade is dan altijd een mooie aanvulling. Nu wil het toeval dat een verdwaalde witte kool al een tijdje om mijn aandacht schreeuwde. Witte kool is in seizoen tijdens de winter, als andere verse groenten moeilijk te verkrijgen zijn. Kolen zijn goedkoop, gezond en duurzaam, maar ik vind het erg moeilijk om er een lekker gerecht mee te maken. Deze super lekkere salade is dus zeker een blijvertje!
De pizzabodems (bodem+tomatensaus) kocht ik in snelverkoop in de supermarkt. Ik vries ze altijd onmiddellijk in nadat ik ze gekocht heb. Ideaal om snel zelf vegan pizza te maken. Je kan ze aanvullen met wat je nog in huis hebt : ui,champignons, restjes broccoli, snelverkoop wokgroenten en vegan kaas (of niets kaasachtigs natuurlijk). Vaak leg ik er dan ook wat snelverkoop olijven of geroosterde groenten op. Ik zal wel blij zal als de vasten over is, dan kan ik stoppen met het kopen van al die snelverkoop-verpakt-in-plastic.
Enfin, de witte kool dus.

Wat heb je nodig?
  • 1 witte kool
  • zout
  • 6 eetlepels azijn (ik neem tegenwoordig graag appelazijn)
  • 2 eetlepels zonnebloemolie of een mix met raapzaadolie
  • 1 grote sjalot of 2 kleintjes, fijngesnipperd
  • 1 flinke eetlepel mosterd
  • 1 volle eetlepel steviapoeder of 2 eetepels suiker/rijstsiroop
  • zwarte peper naar smaak

Snij of schaaf de kool in zo dun mogelijke reepjes, en doe dit in een schaal of vergiet.
Bestrooi met 3à4 eetlepels zout, meng goed met de kool. Laat 15 à 25 minuten staan.
Spoel het zout er goed af, knijp de kool uit, en spoel nogmaals af.
Snij de ui in hele fijne ringen, en vermeng met de witte kool.

Maak de vinaigrette van de azijn, olie, zwarte peper, mosterd en suiker. Goed opkloppen en vermengen met de kool. Grondig vermengen. Proeven, en voeg naar smaak nog wat zoetstof of azijn toe.

Hoe langer je de kool laat rusten, hoe lekkerder die wordt, want hoe beter de smaken zich vermengen!

2 opmerkingen:

  1. Cool !!! Naar zo'n receptje was ik nu al lang op zoek. Denk je dat het met rode kool ook smaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het !
      Ja, ik denk het wel hoor! Ik kan me herinneren dat ik dit recept al eens met rode kool gemaakt heb. Alleen de stap van het "marineren" in zout had ik niet gedaan. En er staat me vaag iets voor van rozijntjes en appeltjes erbij....maar zeker ben ik er niet van.Vanavond eten we het opnieuw!
      Veel experimenteerplezier!
      Groetjes van
      De Vertekes

      Verwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.