titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 15 april 2012

hoe snel rij je nu echt?


Als bewust autolozen krijgen we vaak opmerkingen van autobezitters zoals : Je bent toch veel sneller met de wagen? Jullie verliezen toch ontzettend veel tijd? Maar dat is allemaal relatief, en dat zal ik met dit logje proberen te bewijzen.
Eerst even een lesje natuurkunde (het bloed kruipt waar het niet gaan kan...)
  • Wat is snelheid?
Snelheid is de afstand die je aflegt in een bepaalde tijd

Stel : je vertrekt in Antwerpen, en je rijdt naar Brussel. De afstand tussen die steden is ongeveer 50 km. Je vertrekt om 8 uur, je stopt even onderweg om te plassen en een koffie te drinken, eventueel om te tanken, even verderop sta je stil in een file en om 11u ben je op je bestemming.
50 km afgelegd in 2 uur tijd. Je snelheid was dus 25 kilometer per uur, ofte 25 km/h.

Je had dus 2 uur nodig om die afstand van 50 km af te leggen

Maar dit is de theorie, we gaan nu naar de praktijk : hoe snel zouden we nu echt zijn als we een wagen zouden bezitten.
  • 1. Hoeveel kost een wagen
Dat kan je oa hier berekenen.
Ik deed dat voor ons, met een Citroen C4 picasso, met 5 plaatsen. Aankoopprijs van het allergoedkoopste model : 20 000 EURO.
Geschatte prijs per maand : 500 EURO, inclusief benzine, verzekering, zonder carwash, met touring wegenhulp, belastingen enz. allemaal met in het achterhoofd dat je 500 km per maand aflegt.
(de site geeft ook een leuk extraatje, nl welk bedrag dat je op pensioenleeftijd zou hebben zonder auto. Bij ons is dat 211000 EURO!). Ik heb hierbij nog niet alle extra's geteld: de kinderzitjes bv (DUUUURR!!!), overtredingen, parkeergeld,de occasionele ongelukjes...
  • 2. En dan nu....
De berekening. Om 500 EURO te verdienen, moet ik per maand 2 weken werken. Ik werk halftijds, dus dat komt neer op 40 uur werken om 500 EURO te verdienen. Daarbovenop spendeer je nog eens 2 uur per maand aan tanken, autowassen, keuring, herstellingen enz. (dit is een zeer voorzichtige schatting). Ik spendeer elke maand ook 25 uur in de wagen terwijl hij effectief rijdt (gemiddelde snelheid van 20km/h, een schatting die véél hoger ligt dan de gemiddelde snelheid van wagens in Europese steden, die men berekend heeft op 10 km/h).
In totaal ben ik dus 67 uur per maand bezig om de auto te verdienen, erin te rijden en hem te onderhouden, en dat allemaal om 500km af te leggen.
  • 3.TATADAAAA : de resultaten
Ik ben dus 67 uur per maand bezig om 500 km te kunnen afleggen met een wagen.

500km : 67 uur = 7,46 km/h

Met de fiets rij ik gemiddeld 16 km/h.

Nog een paar bedenkingen
Ik verdien de kostprijs van mijn fiets terug met de fietsvergoeding. De terugverdientijd van de fiets is ongeveer 1 à 2 jaar. De auto heeft geen terugverdientijd, die kost alleen maar.

22 opmerkingen:

  1. Als het kan, is fietsen natuurlijk altijd voordeliger, maar in het voorbeeld is ook wel een dure auto gebruikt. Mijne kost minder dan de helft nieuw, maandelijks betaal ik voor 500 kilometer nog geen €65. Na belastingen kost me dat zo'n 2 uur (met de kanttekening dat ik ondernemer ben en mijn uurtarief dus hoger dan gemiddeld ligt, maar ik niet 40 uur per week voor dat bedrag aan het werk ben). Verder rijd ik eigenlijk bijna altijd buiten de files, dus hier is het gelukkig nog wel een beetje in balans :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hey!
      Ja,maar wij zijn wel met z'n 5, en ik moet dus een model met 5 plaatsen. Er zijn goedkopere auto's in die categorie. Maar 15 000 EURO is toch wel een minimum.(zie http://www.7zitter.nl/modellen/, een site over auto's met 5 zitplaatsen of meer).En zit in die 65 km alles in? Belastingen, afbetaling lening voor aankoop(afschrijving over 10 jaar genomen)verzekeringen, onderhoud,benzine ..... ?? Je moet echt alle kosten in rekening brengen, ook de aankoop enz..

      Verwijderen
    2. en nog even opmerken : het uurtarief van een ondernemer ligt wel hoger,maar is vaak een bruto-uurloon. Trek er maar eens alle kosten af, en bijdragen (bv sociale zekerheid, pensioenbijdragen enz...), en je uurloon ligt al een pak lager. Als leerkracht heb ik een netto-loon, en zijn al die bijdragen er al afgehouden door de overheid. Mijn brutoloon ligt 2 à2.5 keer zo hoog.

      Verwijderen
  2. Heel leuke log! Dit motiveert echt om nog een tijdje autoloos te blijven. Ik schrik er vooral van dat je op pensioenleeftijd zoveel verdiend hebt door geen auto te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey!
      ja, en dat is maar bij 500 km per maand hé. Ik las ooit het bedrag van 1 MILJOEN EURO die je zou uitsparen op een heel leven tijd als je autoloos blijft.....
      Men ging dan uit van de aankoop van verschillende wagens in de loop van een leven, van een kleine tot een gezinswagen. Als je al dat geld nodig voor al die auto's, benzine, enz.. op een spaarrekening zou zetten tegen 3 % rente(vind je nu al niet meer hoor) dan zou je op het einde van je leven 1 miljoen EURO hebben. Als dàt geen motivatie is.

      Verwijderen
  3. Wow, wat een bedrag zeg! Dat motiveert om lekker boodschappen op de fiets te blijven doen. Ik mis alleen wel de vergelijking met het openbaar vervoer, als je dat dagelijks gebruikt lopen de kosten natuurlijk ook wel op tegen de tijd dat je met pensioen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat klopt, ik heb het ov niet inbegrepen. Waarschijnlijk omdat in België de abonnementen vaak door de werkgever worden terugbetaald, en de prijs van een jaarabonnement voor De Lijn 232 EURO is (minder dan de helft van de maandelijkse kost van een wagen).
      Veel dingen die "duur" lijken, worden plots goedkoop als je de echte kosten van een wagen kent. Zo kloeg een collega van me ooit over het dure trambiljet(1 EURO),en ging hij zgn "goedkoper" met de wagen de stad in. Hij vergat wel de parkeerkosten in te calculeren : 2 EURO per uur.....

      Verwijderen
  4. Uhhhhh, is veel/lijkt veel.
    Onze 7 persoonsauto op gas was 7000 euro.
    Wij kopen toch geen nieuwe!!!?
    Ik heb zelf ook een autootje die was 1000 euro, het koekblikje staat meestal werkeloos, maar soms ben ik er blij mee!! (bijvoorbeeld als er onder schooltijd weer eentje naar de kinderpoli/orthopedagoog/fysiotherapeut moet)
    Onze grote auto gaat na de verbouwing (nu doet 'ie ook dienst als vrachtauto;-) ) weg, en mijne wil ik ook weg doen en dan kopen we waarschijnlijk 1 auto en een scooter.
    Manlief vindt 25 km fietsen toch wat ver.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Eefje,
      ja, de prijs is zeker een voordeel van een 2-de handswagen. Maar helaas zijn er vb legio in mijn omgeving van mensen die nét een 2-de handse hadden gekocht en een maand later met grote kosten zaten : aandrijfriem vervangen, enz.... Prijs : een paar duizend euro extra, ze hadden net zo goed een nieuwe kunnen kopen. En daar stopt het dan vaak nog niet bij: banden vervangen, groter verbruik, vaker naar onderhoud enz. Conclusie : je weet niet echt altijd wat je koopt. Met een nieuwe heb je vaak garantie, moet je de eerste jaren niet naar "klein en groot onderhoud"enz. Enfin, dat is me door vele "ervaringsdeskundigen" verteld...ik ben het niet hoor.

      Verwijderen
    2. Ik ken een massa mensen die heel tevreden tweedehands rijdt.

      Het lijkt me ook een beetje een vooroordeel om te stellen dat nieuw beter is, omdat tweedehands veel extra kost. Dat ligt er vaak ook maar net aan met hoeveel verstand je een tweedehands auto koopt is mijn ervaring.

      Jouw auto kost nieuw 15.000 euro.
      De dame hierboven heeft voor 7.000 euro een tweedehands, op gas.
      Wij kopen meestal een auto voor rond de 1500 euro. En ja daar heb je soms nog wat onderhoud / reparaties aan, maar zeker niet voor 13.500 euro..... En die 500-1000 euro die we er soms extra aan kwijt zijn hebben we al ingecalculeerd. Kost de auto ons dus 2.000-2.500 euro.

      Voor jouw bedrag van 15.000 euro kan ik dus 6 auto's kopen. Geloof me... daar kan ik heel wat jaartjes mee vooruit!

      Daarnaast: die fietsen.... die moeten toch ook gekocht, onderhouden en eventueel verzekerd worden? En ze worden naar mijn ervaring vaker gestolen dan een auto. Vervanging kost ook geld.

      Niet dat ik tegen fietsen ben hoor, maar ik vond de rekensom wel erg kort door de bocht en iets teveel ten gunste van de fiets gerekend.

      Verwijderen
    3. oké, maar met een nieuwe auto rij je veel langer, de afschrijvingstijd is dan ook langer. Ik heb die afschrijving van die 15000 EURO op 10 jaar gedaan. Een 2-de hands schrijf je veel sneller af, want moet je sneller vervangen.
      In België moet je om de 10000km naar het "klein onderhoud", om de 60000km naar het groot onderhoud. Kost erg veel geld. Bij een dieselwagen (meest verkocht in België), moet de oliefilters enzo vervangen worden om de zoveel km...bij een nieuwe kan je daar langer mee wachten.Ik heb nog eens goed rondgehoord in mijn omgeving, en zelfs met een goedkopere wagen, zelfs 2-dehands, ben je nog steeds erg veel geld kwijt per maand. Mss geen 500 à 600 EURO per maand, maar maar 300 EURO per maand. En dan de tijd nog: naar het onderhoud, de controle : een paar uur extra kwijt, voor extra herstellingen : idem....ook de tijd moet je in rekening brengen hé. En nee, mijn fiets brengt geld op! Ik krijg 15 cent per gefietste km, heb geen verzekering (maar een goed slot). Ik fiets een nieuwe Koga eruit op een jaar tijd, en mijn koga is bijna 20 jaar oud.
      Het is onmogelijk om in het voordeel van een fiets te rekenen. Een fiets van 1200 EURO, brengt alleen maar op, kost bijna niets, en ik doe er al bijna 20 jaar mee. Enige kost per jaar : remblokjes vervangen en af en toe nieuwe buitenbanden. 40 EURO per jaar (of 15 werkdagen fietsen en ik heb het al verdiend). Het logje gaat trouwens over de kost van een auto( nieuw of 2-de hands, maakt niet uit, het ding kost ontzettend veel).Zelfs al kochten we een 2-de handse : we zouden nog steeds handenvol geld kwijt zijn. En een pak zorgen en misère meer hebben!!

      Verwijderen
    4. Konden maar meer en meer mensen hiervan overtuigd worden, hé!!! Want soms ben ik al die auto's echt kotsbeu:-)

      Lieve groetjes daar,

      Griet & co

      Verwijderen
    5. Ook ik ben niet dol op auto's. Als je op het platteland woont is het een noodzakelijk kwaad.

      Maar... daarmee hoef ik nog niet op dezelfde kosten uit te komen. Mijn autokosten zijn echt een flink stuk lager.

      Ten dele komt dat door de autovergoeding van mijn werk (is dat iets Nederlands?). Maar mogelijk ook door het soort auto.

      Ik heb de alle kosten voor mijn eigen auto nog eens nagerekend. Niet om dwars te zijn (hoewel..) maar omdat ik denk dat we van elkaar kunnen leren.

      Auto: tweedehands daihatsu cuore.
      Aankoopprijs: 1500 euro
      Gemiddeld aantal km per maand: minstens 500 km (meestal meer).

      Reparatiekosten per jaar gemiddeld: 350 euro (inclusief jaarlijkse keuring).
      Verzekering: 116 euro
      Wegenbelasting: 144 euro
      Anwb (pechhulp): ongeveer 100 euro

      vaste lasten per jaar: 710
      Vaste kosten per maand: 59,17

      Kosten benzine per maand gemiddeld: 130 euro
      Vergoeding werkgever per maand gemiddeld: 100 euro

      Netto kosten benzine per maand: 20 euro

      Bruto autokosten per maand: 79,17 (zonder afschrijving). Per jaar: 950,04

      Ik rijd met een tweedehands auto gemiddeld 4 jaar. Restwaarde gemiddeld: 300 euro.
      1500-300=1200
      1200/4= 300 euro afschrijving per jaar.

      Totale kosten per jaar: 1250, 04 euro
      Totale kosten per maand: 104,17

      Die 104 euro verdien ik in 1 dag. Dus ik moet 8 uur werken om de kosten van mijn auto te betalen.

      Op zich nog niet weinig trouwens... hm....

      Verwijderen
    6. Ik ben het overmatig autogebruik vooral beu omdat het steeds meer en meer de veiligheid en gezondheid van kinderen en andere gevoelige groepen aantast!!!!!

      Nogmaals lieve groetjes,

      Griet & co

      Verwijderen
    7. Beste Bespaarzuinig,inderdaad een interessante vergelijking!
      ik heb al meteen een opmerkelijk verschil gevonden : de verzekeringsoffertes die ik aanvroeg, voor nieuw en tweedehands waren een heel stuk hoger. De goedkoopste was 950 EURO per jaar, en de duurste 2800 EURO per jaar. Ik woon wel in stedelijk gebied, en 0 jaar rijervaring, en dus een hele hoge bonusmalusgraad enz....
      Ik zou ook geen vergoeding krijgen voor benzine van mijn werkgever, die krijg ik enkel om te fietsen. De verkeersbelasting voor dat type wagen met 12 fiscale pk vermogen is 450 EURO per jaar(nieuw of tweedehands...).(let wel : we moeten echt 5 goede ruime zitplaatsen hebben voor de kinderen en hun stoeltjes, dus een kleine wagen, daar zijn we niks mee), Bij een auto die al 80 000 km heeft gerekend moet je ook een groot onderhoud rekenen, moeten toch 2 van de 4 banden vervangen worden (500 EUR ongeveer, enzovoort. Conclusie : ik denk dat in België veel dingen veel duurder zijn dan in Nederland ;-), vreemd dan dat de Belgen de meeste autokm/persoon afleggen van alle Europeanen...

      Verwijderen
  5. Hey Griet!!
    ja, ik ook hoor. En ik hoop dat de berekening, die blijkbaar vooral geldt voor de Belgische situatie, veel mensen ertoe aanzet om zonder auto te leven of te blijven leven. Mijn broer leeft nu bijna een half jaar zonder wagen, en vooral mijn schoonzus is erg positief. Een heel pak gedoe minder, meer tijd over, minder zorgen, veel meer geld over...en ze huren deze zomer een wagen om mee op reis te gaan....Zij bevestigen voor een groot deel mijn kostenverhaal van hierboven, hoewel het onderhoud bij en erg goedkoop was, omdat ze iemand kenden die het gratis deed voor hen.Mijn moeder heeft ook al lang een 2-dehandse wagen, en zij bevestigd de kosten ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is bij te veel mensen een gewoonte geworden om met de wagen te rijden. Ze denken zelfs niet meer na over andere mogelijkheden, en dat is heel jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben voor de tussenoplossing gegaan : de elektrische fiets. 17km enkele rit was met toch net te lang voor de woon-werkverplaatsing, en nu : vanzelves.
    Ik tel zelf ook graag de zogeheten 'werkelijke kilometer kostprijs' waarin alles zit (onderhoud:banden,..., verbruik, verzekering,...) en dan is 0.5 euro/km geen zotte inschatting voor mijn wagen waardoor ik met mijn eerste 2000km op 4 maanden toch zo'n 1000 euro minder heb weggegooid met de wagen (lees fiets terugverdiend); hier helaas geen kilometervergoeding van de wergever
    (en betrouwbaarder en gezonder dan de files). Enkel de brandstof tellen is te verleidelijk, en 'onderhoud valt wel mee volgt bijna meteen'...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb reeds 15 jaar geen auto meer. En ik moet eerlijk toegeven dat ik me niet kan voorstellen waarom ik een auto nodig zou hebben. Ok, ik ben bewust op de rand van de stad gaan wonen, trein, bus en werk in de buurt (werk 9 km enkele rit fietsend via en veilige omweg).
    Maar wat ik ook ontdekte toen ik de auto verkocht heb, dat ik daarna 4/5de ben gaan werken en gewoon zonder loonverlies zat. Na enkele jaren werkte ik terug voltijds en ik voelde wel dat ik geen auto meer had.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goeie.. Ik vind het ook altijd zo naar om te zien dat mensen een auto hebben om naar het werk te komen en vervolgens werken om die auto te kunnen betalen. Ontzettend zonde van onze tijd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Maman Verte, ik heb geen wetenschap nodig om aan te tonen dat uw redenering een beetje mank loopt. Hier een proefondervindelijk voorbeeld om dit aan te tonen. Een tweetal jaar geleden heb ik noodgedwongen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer om naar mijn werk te gaan. Met de auto doe ik er 20 minuten over. Met het openbaar vervoer was ik na 1uur45 minuten en twee keer overstappen pas thuis. En dat voor een afstand van amper 14 km van de rand naar een grote stad. En neen, fietsen was geen optie, omdat ik mijn elleboog gebroken had. Eerlijk, dit knabbelt toch iets te veel aan mijn schaarse vrije tijd.

    Mvg
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.