titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 8 mei 2012

de voedselteams zijn geland in Hoboken



God wat heb ik hier lang op gewacht! Met dank aan Els, zij wees me er op dat er een depotadres van Voedselteams open was in Hoboken. Ik viel uit de lucht, want ik keek elke maand de site na....en het was elke keer niks. We hadden al eens een jaartje groenten-en fruitmanden via hen besteld, toen we nog in Antwerpen op het Zuid woonden.
De filosofie van voedselteams is eenvoudig: heerlijke vers en bio, seizoensgroenten- en producten van biolandbouwers uit de buurt, en zo weinig mogelijk transport. Daarom dat we een depot in de buurt wilden kiezen: het heeft geen zin om met een auto die manden te gaan halen.
We kochten een "groentemand groot" en een "fruitmand groot".
In de groentemand zaten: een enorme zak spinazie, een grote stronk warmoes, een bussel radijsjes, een bussel raketsla, een bussel kervel, een ijsbergsla. Ik bestelde apart een zakje wortelen en aardappels, voor 3 EUR per stuk.
De eerste vaststelling is wel dat alles kraak-en kraakvers is. De Geuren, de Smaken, allemaal onvergelijkbaar met wat je in de supermarkt kan vinden, zelfs als het bio is. ZOVEEL beter! Ik werd helemaal lyrisch van de kervel, ik denk dat dat mijn favoriete kruid-voor-op-de-boterham wordt. Kervel in combinatie met curryveganaise....hmmmmm. Ik begrijp nu nog beter waarom de meeste topchefs een eigen moestuin hebben, al dan niet bio(meestal wel). Je hebt dan als chef gewoon topproducten, vlakbij, echte smaakbommen en kraakvers.
Tweede vaststelling : wij aten er 3 avonden van, van de groentemand dan. En dan nog niet eens elke avond  in grand commité van 5 gezinsleden. Ik heb voor volgende week dan ook de "groentemand extra" besteld, benieuwd wat het verschil is. Ik hoop vooral dat het meer is.
De fruitmand was rijkelijk gevuld, en je had zeker waar voor je geld. Wél mét bananen en citrusvruchten, toch niet echt inheems fruit. Maar goed. 
We bestelden ook meteen wat pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad, allemaal aan democratische prijzen.
Wat maakte ik met deze heerlijkheden?

dag 1 : spinaziepureegratin met gebakken quornfilet, worteltjes en een room-mosterd-kervelsaus


dag 2 : ijsbergsla met honing balsamico vinaigrette, glutenvrij brood en een" zalfje van" pijnboompitten en macademianoten.(ik noem het met opzet "zalfje van"...en geen "vegan kaas". Het is een lekker hartig spul, maar je moet het daarom nog geen "kaas" noemen)

ijsbergsla met honing balsamico vinaigrette
dag 3 : rijstnoedels met rucola-basilicumpesto (zie bovenste foto) en zongedroogde tomaten en gewokte warmoes.

       
rijstnoedels met rucola-basilicumpesto en zongedroogde tomaten   

gewokte warmoes


dag 4 : de rest van de kervel heb ik in de soep. Van nu af aan is diepvrieskervel voor mij gedegradeerd tot "groene kleurstof voor de soep". Niets meer dan dat is het. Verse kervel is zalig, een ontdekking dankzij de Voedselteams!!
Ik hou jullie graag op de hoogte van deze nieuwe ontdekkingen!

13 opmerkingen:

  1. Super! Wij gaan sinds begin april naar de plukboerderij in Schelle. Vind ik nog leuker! Je haalt de groentjes daar zelf uit de grond, ook bio. Kraakvers, zoals je zegt, en niet te vergelijken qua smaak met iets uit de winkel. We eten ook veel gevarieerder nu, met de seizoensgroenten die voorradig zijn (en die ik in de winkel niet direct zou nemen of die je gewoon niet vindt). En ook fijn voor de kindjes, die zien nu van waar de groentjes komen en worden hopelijk wat bewuster dat het niet evident is dit elke dag op je bord te hebben.
    Misschien een idee voor jullie op termijn? Wel een flinke rit met de fiets natuurlijk ;). Grtjs Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh Tine, dat is wel een héél eind hoor, zelfs voor ons ;-)
      Heb je daar een adres van? Dan kan ik de juiste afstand eens bekijken, en eens zien of dat iets voor ons is.
      Het lijkt me idd nog véél beter, en zeker voor de kindjes...voorlopig hou ik het bij mijn pogingen "eigen moestuin". Ook leerrijk ;-)

      Verwijderen
    2. Hey Tine,
      dat is maar 7.5 km, dat valt nog mee. Maar helaas nog niet voor mijn piepjonge fietsertje. Dus mss inderdaad iets voor de toekomst!
      Bedankt en mss tot daar eens hé!

      Verwijderen
    3. Bovendien zit de plukboerderij van Schelle voor dit seizoen helemaal vol! Volgend jaar beter? En in afwachting is iedereen uiteraard welkom bij Voedselteam Hoboken of een ander team in je buurt!

      Verwijderen
  2. Wat zien die foto's er goed uit. Krijg nu al helemaal honger!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel Miss, ik zal dit niet zo snel van mijn eigen kooksels en brouwsels zeggen, maar het was LEKKER!!! Echte smaakbommen. En vanavond krijgen we er weer zo'n pakket. Elke week Sinterklaas hier!Zo voelt het toch....

      Verwijderen
  3. Heerlijk hé zo'n groentenpakket! Wij hebben ondertussen al een hele tijd een groentenpakket van de Wassende Maan (regio Gent). Ik heb al verschillende nieuwe dingen leren kennen en ik kijk elke keer uit naar de nieuwe "vangst" :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker! En wat fijn, dat vers in je buurt. Het is nu ook wel een beetje magertjes, van Nederlandse bodem kan ik alleen appels bestellen nu. Nog effetjes, dan is er hopelijk weer volop zomerfruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een tip voor de kervel trouwens: http://saskookt.blogspot.com/2010/10/kervel-champigonsoep.html. Wij zijn echt verzot op deze heerlijke soep met verse kervel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mmmmmm, ik hoop dat we vanavond terug kervel in onze mand vinden ;-)
      Deze ga ik maken, kunnen we de kindjes ook aansporen om eens champignons te proeven..dat is nl een beetje problematisch ;-)

      Verwijderen
  6. heel graag gedaan Maman Verte.
    In onze tuin begint ook alles goed te groeien. Lekker he die biogroenten en vooral omdat ze vers zijn.
    Groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hoor Els, we genieten hier elke week dankzij jouw tip!!! Nog eens erg bedankt!!

      Verwijderen
  7. Leuk dat je zo enthousiast bent, krijg er honger van! Wij verhuizen volgend jaar naar Antwerpen, omgeving Lange Leemstraat. Heb al gecheckt of er een voedselteam in de buurt is, en gelukkig wel, vlakbij dan nog! Kijk er al enorm naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.