titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 21 mei 2012

wat zat er deze week-15/5- in de biomanden?


Een andijvie, 2 stronken prei, 1 bussel bietenloof, 1 aubergine, 1 rode paprika, 2 coeur de boeuf tomaten. De fruitmand was ook weer zeer goed gevuld met peren, mandarijnen, appels, 2 kiwi's, 3 bananen en sinaasappels.

  • Met de aubergine, paprika, 1 grote ui en tomaten (met een paar extra gekochte tomaatjes) maakte ik een stoofpotje, op smaak gebracht met pitakruiden en een half groentenbouillonblokje (pita= shoarma). Samen met 1 kop gele linzen, 8 minuten gekookt, nog 3 minuten laten nawellen. Dan een uitje (en eventueel een teentje look) stoven in olijfolie, samen met 1 koffielepel currypoeder en 1 koffielepen kurkuma, en een paar flinke draaien aan de zwartepepermolen. Naar smaak bijkruiden met zout. Dit serveer ik graag samen met gekookte quinoa (10 minuten koken), gemengd met flink wat peterselie. Dat geeft een mooi kleurcontrast. Dit gerecht was net te weinig voor 2 volwassenen en 1 kind van 2.
  • De andijvie ga ik wokken (recept hier), met wat sojasaus, zonder de sesam en wat zoetmiddel(zoals rijstsiroop bv). Daar gekookte aardappels bij, en een vegetarisch "vlezeke". Misschien een rare combinatie, maar ik denk dat dat wel lekker gaat smaken.
  •  Het bietenloof wordt kort gewokt, en samen met spinazie en nori geserveerd aan mij nietsvermoedende kinderen. Het ging er zéér vlot in! En zo hebben ze weer mooi wat gezonde rode bietenloof binnen. Groenten verstoppen en kindjes misleiden, daar ben ik goed in geworden. Maar ik doe het wel minder en minder. Ze moeten ook "gewoon" kunnen eten.
  • Met de prei maak ik terug een curryschotel, met de overschot van de zoete aardappel, en nog wat broccoli., samen met linzen en quinoa. Quinoa is een erg gezond "graan". Het is beter dan rijst op vlak van voedingswaarde, zeker mbt ijzer en calcium. Linzen wil ik terug 2 à 3 keer op het weekmenu, aangezien het supervoedsel is, en erg gezond. De  kurkuma zou kankerwerende eigenschappen hebben, zeker in combinatie met zwarte peper. Ik probeer het steeds vaker in gerechten te verwerken.Samen met de broccoli, de look en de ui vormt deze curryschotel een echte anti-kankervoedingsbom!
De curryschotel (foto hier) is zeer eenvoudig klaar te maken (voor 2 p)
  • 1 à 2 preistronken, fijngesneden
  • 1à2 zoete aardappels
  • wat kleine broccoli roosjes
  • 2 teentjes look, geperst
  • 1 stevige koffielepel gele currypoeder
  • 0.5 bouillonblokje
  • zwarte peper en kruidenzout naar smaak
  • 1 brikje kokosmelk van 250ml

Stoof de prei, de currypoeder en de look op een zacht vuurtje in olijfolie. Voeg er na 5 minuten de zoete aardappels, het bouillonblokje en de broccoli toe. Even laten stoven, eventueel wat water toevoegen. Na 3 minuten de kokosmelk eraan toevoegen. Deksel op de pot, en nog even laten doorpruttelen totdat de zoete aardappel gaar is.
Bijkruiden naar wens. Soms doe ik er een beetje zoetmiddel bij (bv rijststroop, afhankelijk van welke groenten ik gebruik. Zoete aardappel is echter al zoet genoeg!) Als ik behoefte heb aan wat meer hitte in het gerecht, doe ik er wat cayennepeper bij.
Je kan afwisselen met worteltjes, paksoi, pompoen, courgette enz....wat er maar in seizoen is.
Zoals met veel stoofpotjes geldt : de dag erna smaak dit nog beter!

8 opmerkingen:

  1. Het leuke aan zo'n pakket lijkt me dat je andere gerechten moet uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja! en oude gerechten opnieuw moet opdiepen. Papa en ik zijn er erg blij mee, de kindjes daarentegen.....onbekend is onbemind hé. Enfin, zo leren ze bv ook andijvie eten (vonden we gisteren erg lekker, de kindjes niet helaas...maar dat kwam vooral door grote zus, die demonstratief NIET WOU ETEN. En de broertjes doen haar gewoon na. Ze zijn dus met honger gaan slapen.

      Verwijderen
  2. Het draait soms gek hé ... moet ik via u nu vernemen dat er een verdeelpunt in Hoboken is ... hiep-hiep ... maar nu blijkt er ook een in Wilrijk te zijn (overkant van de straat als het ware) ... dus daar gaan we nu snel lid van worden.
    Ondertussen wacht ik nog altijd (geduldigggggggggg) op m'n volkstuintje. Ik heb de aanvraag gedaan voor m'n 40ste verjaardag ... m'n 45ste is ondertussen ook al gepasseerd. Ach ja ... een wekelijksgroenten- en fruitmandje ... da's eigenlijk makkelijker ... tot weldra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is hier zo stil op je blog. Zo af en toe kom ik nog eens piepen om te zien of er toch geen nieuw berichtje is. Ik mis jouw inspirerende schrijfsels wel. Hoe dan ook, gelukkig nieuwjaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb je genomineerd voor een Liebster Award! Als je hem wil aanvaarden, dan kan je op mijn blog lezen wat de bedoeling is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,
    Via onze website www.volrecepten.be kunnen onze bezoekers grasduinen in meer dan 51.000 recepten vermeld in blogs en websites. Bovendien hebben we voor onze bloggers een lijst met Topblogs samengesteld, waar u andere bloggers kunt vinden én uw eigen blog kunt toevoegen: http://www.volrecepten.be/topblogs-met-recepten. Wij indexeren uw recepten zodat onze bezoekers ze via onze zoekmachine kunnen vinden. Bovendien is Volrecepten.be volledig gratis!
    Waarom niet lid worden van deze grote familie?
    Wij zijn ook aanwezig op www.facebook.com/VolreceptenBelgie!
    Breng ons een bezoek!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.